کد خبر: ۹۱۴۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹

سرپناهی به نام مسکن اقتصادی | خانه‌های ۲۵ متری یک مُسکن است

با اعلام مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن تهران، ساخت واحد های مسکن اقتصادی با زمین رایگان رسما آغاز شد. مطابق اظهارات اخیر باقرپور، طرح هایی که از سوی دستگاه ها و نهادهای گوناگون عنوان مسکن اقتصادی را یدک می کشند، هیچ گونه ارتباطی با طرح حاضر ندارد و مسکن اقتصادی از سمت اتحادیه تعاونی های مسکن تهران عرضه شده است؛ بنابراین بخش خصوصی با مشارکت مردم این طرح را به مرحله اجرا می گذارد.
سرپناهی به نام مسکن اقتصادی | خانه‌های ۲۵ متری یک مُسکن است
آفتاب‌‌نیوز :

طرح مسکن اقتصادی با وجود اهدافی که برای آن برشمرده می‌شود، این پتانسیل را دارد تا در نقش یک اهرم مهم و موثر در راستای افزایش قیمت‌ها ظاهر شود.

ساخت واحد‌های مسکونی ۲۵ متری با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد مطرح شد. اما اجرای این طرح ممکن است منجر به ورود سرمایه‌های خرد به بازار مسکن شود که درنتیجه آن، قیمت واحد‌های کوچک متراژ به مرور روند صعودی به خود خواهد گرفت؛ بنابراین، این طرح ممکن است برخلاف رسالت اصلی خود عمل کرده و به جای تأمین مسکن ارزان قیمت برای اقشار آسیب پذیر، منجر به رشد محسوس قیمت‌ها شود.

البته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین تحلیلگران حوزه مسکن نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و معتقدند که این طرح می‌تواند در آینده مثمرثمر واقع شود. سنگدوینی، نماینده مجلس در رابطه با این طرح گفت: «دولت، سازندگان مسکن و تمامی دست اندرکاران باید به سمت ساخت مسکن اقتصادی گام بردارند و با تغییر و بازنگری در قوانین شهرسازی، زمینه ساخت واحد‌های کوچک متراژ را فراهم کنند.»

او در ادامه اظهار کرد: «مسکن اقتصادی علاوه بر زوجین، برای دهک‌های پایین درآمدی نیز گزینه‌ای بسیار موثر است و اقشار آسیب‌پذیر و اقشار ضعیف جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.»

باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن تهران به تازگی از آغاز کلنگ زنی مسکن اقتصادی خبر داده است. او در پیوند با این موضوع عنوان کرد: «در این طرح دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی ساخته می‌شود که البته ساخت ۴۰ هزار واحد هدف گذاری شده است. در ساخت این واحد‌ها فناوری‌های روز استفاده شده و به نوعی مسکن اقتصادی مسکن سبز و سازگار با محیط زیست است و پشتوانه این طرح دو سال مطالعات و تحقیق است.»

گسترش نیوز در این راستا، گفت و گویی با شهریار شقاقی، تحلیلگر بازار مسکن انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

شهریار شقاقی در رابطه با آغاز ساخت مسکن اقتصادی و اقبال عمومی از این طرح مطرح کرد: من نام این خانه‌ها را سرپناه می‌گذارم و نگاه مثبت و مساعدی نسبت به این طرح ندارم. البته با توجه به وضعیت نابسامان بازار و قیمت‌های گزاف مسکن، به ناچار باید به سراغ چنین طرح‌هایی رفت. اخیرا خبری نیز در مورد خرید خانه‌های اشتراکی منتشر شد که چند خانواده به صورت مشترک اقدام به تهیه مسکن مورد نظر خود می‌کنند. در کشور‌هایی نظیر ویتنام، این قبیل موارد وجود دارد، اما حالا این نوع از تامین مسکن در ایران دیده شده است.

او افزود: بازار مسکن شرایط بسیار نامطلوبی دارد و حجم معاملات بسیار پایین آمده است. رکود موجود در بازار، حاصل سیاست‌ها و تصمیمات اشتباه دولت‌ها است. متأسفانه نرخ مسکن با ارز‌های دلار و پوند محاسبه می‌شود، اما درآمد‌ها بر اساس ریال. در این شرایط نامطلوب و با توجه به قیمت‌های نجومی، اقشار کم درآمد جامعه قادر به خرید و یا حتی اجاره مسکن مورد نیاز خود نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به گسترش نیوز گفت: یکی از راهکار‌های محتمل برای خانه دار شدن در این وضعیت نگران کننده، حرکت به سمت خانه‌های کوچک متراژ است. در ژاپن این نوع سیاست به دلیل کمبود زمین دنبال می‌شود و مردم این کشور نیز زندگی در واحد‌های ۲۰- ۲۵ متری را قبول کردند.

شهریار شقاقی خاطرنشان کرد: من با طرح مسکن اقتصادی موافق نیستم، اما در این شرایط می‌تواند به برخی خانواده‌ها کمک کند. هرچند که این گونه پروژه‌ها به صورت موقت تاثیر خود را می‌گذارند و حکم یک مُسکن را دارند. برخی افراد برای فرار از اجاره بهای سنگین و نجات از یک منجلاب جدید، به سمت این گونه واحد‌ها می‌روند و این موضوع برای من قابل درک است.

منبع: گسترش نیوز 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین